DUELL:

Mercedes-Benz SL 500 møter Lexus SC 430

 
Bare synet av disse to bilene får tennene til å løpe i vann. Verre blir det når vi ser taket forsvinne lekende lett ved hjelp av en ”trylleformel”. Toppen av ekstase er nær når vi fyrer i gang V8-erene.
 
(225x121 pixel - 6431 bytes)
 
 
Ikke nok med det. Begge bilene er også noe av det som ser best ut på veien. Designet er så gjennomført herlig at du kan gå rundt bilene gang på gang uten å bli lei. Mercedes SL 500 er så frekk og sexy at det nesten er bedre stå på utsiden å se på den enn å kjøre den. Lexus på sin side utstråler luksus og eleganse langt over det vi noen gang har sett tidligere.

Lexus SC 430
Lexus SC 430 leveres kun med ett motoralternativ. Det er den 4,3-liters store V8-eren som også sitter i GS 430 og LS 430. SC 430 er en stor, sterk og muskuløs bil som tilbyr sjåføren, og den heldige ledsager, en drømmetur omkranset av skinn, tre og et svært rikholdig utstyrsnivå. SC 430 har svulmende og pompøse former og siden det ikke finnes flere enn denne ene bilen i Norge er det mange som med god grunn snur seg når SC 430-en kommer glidende.

Mercedes-Benz SL 500
Mens Lexus totalt sett har en historie som kun strekker seg tilbake til 1989, kan SL 500, eller 500 SL som bilen først het, se på en historie på 30 år. Første 500 SL kom i 1971 og denne modellen holdt koken helt frem til 1989. Neste 500 SL kom i samme året og holdt det gående frem til år 2000. I løpet av de siste årene skiftet den navn slik at bokstavene kom først, altså SL 500. 2001 ble lanseringsåret for siste SL 500. Den nye modellen er spekket med nyvinninger og tekniske finesser som gjør mange av dagens biler gammeldagse. Dette gjelder også i høyeste grad også utseende.

Stor forskjell
På papiret ser de to bilene like ut – trass i at SL 500 er sterkere og koster 250.000 kroner mer enn SC 430. Gjennom testen viste det seg imidlertid at forskjellene i praksis er bemerkelsesverdig store. Dette er to forskjellige biler som bør tiltrekke seg veldig ulike mennesker.


 

Motor og kjøreegenskaper
 
La det være sagt med en gang, det er ingen feil eller svakheter med disse motorene. Det eneste er at den ene motoren passer oss mye bedre enn den andre.
 
(225x123 pixel - 7797 bytes)
 
 
Lexus er utstyrt med en 4,3-liters motor som yter 284 hestekrefter ved 5.600 omdreininger og 419 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Den har to overliggende kamaksler per sylinderrekke og benytter seg av variable ventiltider. Motoren arbeider uanstrengt og lavmelt og akselerasjonen er akkurat rask nok til at vi kan si at bilen har det lille ekstra. 0-100 kilometer i timen klarer den på 6,4 sekunder.

Mercedesen er utstyrt med en 5-liters motor som yter 306 hestekrefter også ved 5.600 omdreininger. Dreiemomentet er på 460 newtonmeter ved 2.700 omdreininger i minuttet. 0-100 går unna på 6,3 sekunder, med andre ord kun marginalt i kjappere enn Lexus. Mercedes benytter seg ikke av verken variable ventiltider eller variable ventilløft. Mercedes-motoren har to tennplugger og tre ventiler per sylinder og en overliggende kamaksel per sylinderrekke.

En slem og en snill
 
(225x198 pixel - 9551 bytes)
 
Motoren i Lexus SC 430 går svært kultivert. Med taket på hører du praktisk talt ikke at den går i det hele tatt. Det er sjelden vi opplever en kupe så taus og en bil så blottet for vibrasjoner. Dette gjelder også når turtelleren får boltre seg over hele skalaen. Dette er med andre ord en bil for dannede og modne mennesker som har vokst fra seg den verste rallyinteressen. Uansett hvordan du velger å bruke de 284 hestekreftene du har til disposisjon blir ikke dette noen annet enn en dynamisk kjøremaskin. Det går fort nok, men SC 430 vil ikke bli herjet med.

Merceds-Benz SL 500 er på sin side en smule annerledes. Når du fyrer opp motoren er det ingen tvil om at åtte sylindere blir fylt med luft og bensin. Her er en god del av V8-erens lydpotensiale tatt godt vare på i forhold til i Lexus. Med mer turtall blir det bare bedre og bedre. Mercedes-motoren har røst som større kattedyr og responsen i motoren tyder også på at dette er en bil som liker å få være med ut å leke. De 306 hestekreftene leveres kontant og den oppleves som mye friskere og mer arbeidsvillig en Lexus-motoren.

Sportslig
 
(225x194 pixel - 10769 bytes)
 
SL 500 er utstyrt med noen elektroniske gismoer som gjør underverker med kjøreegenskapene. To av disse er ABC (Active Body Control) med sportsfunksjon og bremsesystemet SBC (Sensotronic Brake Control). ABC-Sport som det står på knappen på midtkonsollen gjør at bilen verken krenger i svinger eller dykker under kraftig bremsing. I toppen på fjærbenene sitter det en hydraulisk enhet som sørger for at bilen holder seg rett. Dette resulterer i ett enormt veigrep og alle svinger kan hilses velkommen med et bredt smil. Selv om bilen er tung kamufleres kiloene godt og dette gjør til slutt at du kan nyte en kjøreglede helt utenom det vanlige. De spesielle bremsene distribuerer bremsekraft individuelt til hvert enkelt hjul. Dette gjør blant annet at du får mye bedre bremseeffekt på bakhjulene enn du ville fått med konvensjonelle bremser. Bremsene tørker også skivene når du kjører på våt vei. De tar også første premie når det gjelder bremseeffekt, og når ABS-funksjonen jobber slipper du risting i pedalen. Dette er hovedingrediensene som gjør dette til en bil for litt mer aktive sjåfører.

Ikke sportslig
Lexus på sin side appellerer til de som har et mer avslappet forhold til bilkjøring. Den har ikke slike avanserte funksjoner som Mercedesen, og til den bruk som vi syntes Lexusen passet best til, gjorde det heller ikke så mye. Lexusen skyver unna omtrent like bra som Merecedes, men bak rattet på Lexus behersket vi oss. I stedet for rive bilen gjennom svingene ble det til at vi brukte bremsen for slippe de helt store påkjenningene fra G-kreftene. Lexusen har også et skikkelig veigrep, men føles ikke på langt nær så kontrollerbar når du nærmer deg grensene. Lexus har en litt merkelig kombinasjon av fjæring, demping og dekkutrustning. Fjæring og demping er forholdsvis mykt satt opp mens bilen er utstyrt med ”verstinghjul”. SC 430 har dekk i dimensjonen 245/40-18 rund baut og dette gjorde at den både sporet en del og gjorde en del sideveis forflytninger som vi ikke hadde noe særlig sansen for. Under nedbremsinger ble denne effekten enda sterke og ikke selv de sterkeste armer klarer å holde bilen på rett spor. Hvis Mercedesen er en optimal kurveracer er Lexus en mer optimal glider som også er litt kresen på veikvaliteten.

Herlige automater
Begge bilene har gode automatkasser som sjalter silkemykt. Det eneste du merker er at turtallet synker. Lengter du etter biler som banker inn girene på rekke og rad, finner du ikke det på noen av disse. Mercedesen girer raskere og føles av den grunn noe friskere. Lexus har en håpløs sjaltegate. For å bevege spaken fra ”D” og tilbake til ”L” må du krangle deg gjennom en lang labyrint med bevegelser til høyre og venstre. Raskt går det i hvert fall ikke. Mercedes har droppet sitt sikksakk system til fordel for en posisjon hvor du bare vipper spaken til høyre for å få høyere gir og til venstre for å sperre girkassen i et lavere gir. Begge bilene er utstyrt med både sportsprogram og vinterprogram på sine girkasser. Som vanlig gir ikke disse funksjonene de helt store halleluja opplevelsene, men de er der, og med litt godvilje får du en bil som er litt kvassere hvis du ønsker det. Vinterprogrammene sløver ned ytelsene og er sikkert greit hvis det skulle bli glatt. ESP og VSC er nok likevel det du setter mest pris på hvis du skulle være så uheldig å få snø og is under dekkene.
 

Plass og komfort

 
SL 500 er litt mer enn et hestehode foran SC 430 når vi begynner på plass og komfort, men Lexus lurer i buskene med flere herlige detaljer.
 
(225x273 pixel - 10708 bytes)
 
 
Noe av det verste med kabrioleter er den evinnelige kalesjen, men nå har i hvert fall noen begynt å ta tak i problemet og laget bedre takløsninger. Mercedes var først med SLK, men i ettertid er det flere som har plukket opp ideen. Blant annet Peugeot med 206 CC og Lexus med SC 430. Konstruksjonen er like enkel som den er genial. Du ”brekker” taket rett over bakruten og sammenfoldet blir taket og bakruten liggende oppå hverandre i bagasjerommet. På SL 500 snurrer i tillegg bakruten rundt slik at den buer opp i taket is stedet for ned i bagasjerommet.

I pose og sekk
Med dette systemet har du kupé hvis du egentlig synes det er best, men i tillegg får du mulighet til å blåse på deg en influensa eller to i løpet av sommeren. Vi må innrømme at dette er en perfekt løsning for deg som vil ha mye for pengene. Begge takene folder seg kjapt ned i bagasjerommet og ingen av bilene er befengt med manuelle ordninger. Litt diskré summing og klikking er det eneste du hører. Begge bilene har en sikkerhetsfunksjon som gjør at du ikke kan felle ned taket hvis en gardin i Lexus, og et lokk i Mercedes, ikke er på plass. Dette er greit for da slipper du eventuelt å knuse bagasje som måtte befinne seg der. I Lexus betjener du taket med en bryter på midtkonsollen og i Mercedes er det en stor bryter mellom setene du må løfte opp. Under den er det også to knapper som hever og senker veltebøylen.

Støysvakt
 
(225x294 pixel - 11377 bytes)
 
Lydisoleringen er det ikke mye å utsette på, men vi hadde forventet oss at dekkene ikke skulle bråke så mye som de gjør. Riktignok er bilene skodd med henholdsvis 245 og 255 brede dekk, men allikevel burde det være mulig å dempe mer av ulydene. I Lexus hører du nesten ikke at motoren går. Selv på høyt turtall er det ikke rare hviskingen flimmerhårene plukker opp. 5-literen i Mercedes har litt mer lyd å vise til. Den høres desidert best ut på moderat turtall, mens oppover mot rødmerkingen blir det mer skrik. Vindstøy finnes ikke i Lexus. Du hører absolutt ingenting. Her ligger Mercedes etter, som for eksempel rundt sidespeilene betydelig vindsus.

Lexus = luksus
Når det gjelder å skape det mest luksuriøse interiøret scorer Lexus høyest. Detaljarbeidet er i en klasse for seg og ikke en eneste ting er overlatt til tilfeldighetene. Materialvalg, finish, og kvalitet er på toppnivå. Stereoanlegg og navigasjonssystem er gjemt bak to deksler. For å åpne opp trykker du på to knapper og de respektive treplatene forsvinner elegant og lydløst. Vi har nevnt at det er stille i Lexus, men skulle behovet for lyd melde seg så finnes det her et stereoanlegg fra Mark Levinson. Dette har potensiale til fylle øregangene, både på deg, og eventuelt de i bilen ved siden av. På dette punktet har heller ikke Mercedesen en sjanse i havet. Boseanlegget i Mercedes må du betale ekstra for og det er ikke i nærheten av nivået til Mark Levinson.

Funksjonelt
Bortsett fra at dashbordet og en del andre deler er trukket med skinn og at instrumentene er nye for anledningen, er det kun små detaljer som skiller SL 500 fra interiøret til billigere Mercedeser. Interiøret er preget av funksjonalitet og byr egentlig ikke på den helt store luksusfølelsen. Noen betjeningsorganer er nydesignet til den nye SL’en, men det er ingen tvil om hvem som har laget denne bilen hvis du kjenner Mercedes fra før. En ting som er direkte provoserende er knapper som ikke har noen funksjon. På midtkonsollen er det en knapp merket med ”TV”. Det eneste du oppnår med å trykke på knappen, er at du får beskjed om at det ikke er installert. Slik vil vi slippe å oppleve i en bil til omlag 1,5 millioner kroner.

Herlig førerplass
 
(225x169 pixel - 8947 bytes)
 
Det skal mye til for at du ikke trives i noe av det ypperste du kan finne av kabrioleter. Seter og ratt kan justeres i alle retninger og vi kommer ikke på noen innstillinger vi gjerne skulle hatt i tillegg. Mercedes har best plass i sin kupé og det er mye takket være lang vandring på setet i alle retninger. Selv undertegnede på 196 centimeter hadde ingen problemer med å få plass under taket i SL 500, verre var det i SC430.

Begge førerplassene er enkle å få oversikt over og Lexus skiller seg fra Mercedes med at navigasjon og stereoanlegg er skilt fra hverandre. Dette er mye enklere og musikkelskere vil sette pris på at lydinnstillinger er mer tilgjengelig.

To eller fire seter
Mercedes har de mest sportslige setene og her blir du formelig pakket inn. Sidestøtten er god og du har også en fiffig justering som gjør at du kan variere lengden på seteputen. Lexussetene bærer mer preg av å være stuemøbler, og tilbyr suveren komfort. De holder ikke kroppen like godt på plass som setene i Mercedes. Lexus har i tillegg bakseter. De kan ikke brukes av andre en smårollinger, og vi har ærlig talt problemer med å skjønne hvorfor Lexus har valgt en slik løsning.

Bagasjeplass
 
(225x135 pixel - 7635 bytes)
 
Det er muligens ikke noe vesentlig poeng med god bagasjeplass, men det finnes i noe utstrekning til tross for at nedfelte tak tar mesteparten av plassen under koffertlokket. Mercedesen sparer litt plass i og med at bakruten snurrer rundt og utnytter hulrommet bedre. Mercedes har også en knapp i bagasjerommet som løfter opp det nedfelte taket og letter innlastingen av større gjenstander. Lexus har ingen slike genialiteter.
 

 

Konklusjon
 
Selv om valget til slutt ser opplagt ut er det på ingen måte noe utklassing.
 
(225x136 pixel - 7913 bytes)
 
 
Dette er to fantastiske biler. Både design, utstyr, kjøreegenskaper og ikke minst motorer, er med på gjøre dette til biler folk gjerne betaler langt over millionen for.

Når vi er inne på priser så må det nevnes at Lexus er betraktelig billigere en Mercedesen. Du sparer omtrent 250.000 kroner ved å velge Lexus fremfor Mercedes og da får du i tillegg en bil med mer luksusutstyr. Mercedes på sin side har en del fancy teknikk som gjør den til den aktive sjåførens drøm.

Prismessig
Mercedesen er rett og slett dyr i forhold til Luxus. Du klarer ikke å spare 250.000 kroner raskere noe annet sted enn ved å velge Lexus. Derimot innbiller vi oss at kanskje ikke prisen har all verdens betydning for kunder på dette nivået.

Vårt valg
Begge bilene er svært gode og tilfredstiller antagelig det de fleste har til såpass dyre biler. Begge to går fort nok, har bra med utstyr og nybilgarantien er tre år på Lexus og to år på Mercedes. Vi har satt Mercedes øverst på alle punkter testen igjennom og ender dermed opp på den som vår ypperste kabriolet. Det har mye med at vi vektlegger kjøreegenskaper høyt og der er Mercedesen overlegen.