SL 500 er litt mer enn et hestehode foran SC
430 når vi begynner på plass og komfort, men
Lexus lurer i buskene med flere herlige
detaljer.
Noe av det verste med kabrioleter er den
evinnelige kalesjen, men nå har i hvert fall
noen begynt å ta tak i problemet og laget
bedre takløsninger. Mercedes var først med
SLK, men i ettertid er det flere som har
plukket opp ideen. Blant annet Peugeot med
206 CC og Lexus med SC 430. Konstruksjonen
er like enkel som den er genial. Du
”brekker” taket rett over bakruten og
sammenfoldet blir taket og bakruten liggende
oppå hverandre i bagasjerommet. På SL 500
snurrer i tillegg bakruten rundt slik at den
buer opp i taket is stedet for ned i
bagasjerommet.
I pose og sekk
Med dette systemet har du kupé hvis du
egentlig synes det er best, men i tillegg
får du mulighet til å blåse på deg en
influensa eller to i løpet av sommeren. Vi
må innrømme at dette er en perfekt løsning
for deg som vil ha mye for pengene. Begge
takene folder seg kjapt ned i bagasjerommet
og ingen av bilene er befengt med manuelle
ordninger. Litt diskré summing og klikking
er det eneste du hører. Begge bilene har en
sikkerhetsfunksjon som gjør at du ikke kan
felle ned taket hvis en gardin i Lexus, og
et lokk i Mercedes, ikke er på plass. Dette
er greit for da slipper du eventuelt å knuse
bagasje som måtte befinne seg der. I Lexus
betjener du taket med en bryter på
midtkonsollen og i Mercedes er det en stor
bryter mellom setene du må løfte opp. Under
den er det også to knapper som hever og
senker veltebøylen.
Støysvakt
Lydisoleringen er det ikke mye å utsette på,
men vi hadde forventet oss at dekkene ikke
skulle bråke så mye som de gjør. Riktignok
er bilene skodd med henholdsvis 245 og 255
brede dekk, men allikevel burde det være
mulig å dempe mer av ulydene. I Lexus hører
du nesten ikke at motoren går. Selv på høyt
turtall er det ikke rare hviskingen
flimmerhårene plukker opp. 5-literen i
Mercedes har litt mer lyd å vise til. Den
høres desidert best ut på moderat turtall,
mens oppover mot rødmerkingen blir det mer
skrik. Vindstøy finnes ikke i Lexus. Du
hører absolutt ingenting. Her ligger
Mercedes etter, som for eksempel rundt
sidespeilene betydelig vindsus.
Lexus = luksus
Når det gjelder å skape det mest luksuriøse
interiøret scorer Lexus høyest.
Detaljarbeidet er i en klasse for seg og
ikke en eneste ting er overlatt til
tilfeldighetene. Materialvalg, finish, og
kvalitet er på toppnivå. Stereoanlegg og
navigasjonssystem er gjemt bak to deksler.
For å åpne opp trykker du på to knapper og
de respektive treplatene forsvinner elegant
og lydløst. Vi har nevnt at det er stille i
Lexus, men skulle behovet for lyd melde seg
så finnes det her et stereoanlegg fra Mark
Levinson. Dette har potensiale til fylle
øregangene, både på deg, og eventuelt de i
bilen ved siden av. På dette punktet har
heller ikke Mercedesen en sjanse i havet.
Boseanlegget i Mercedes må du betale ekstra
for og det er ikke i nærheten av nivået til
Mark Levinson.
Funksjonelt
Bortsett fra at dashbordet og en del andre
deler er trukket med skinn og at
instrumentene er nye for anledningen, er det
kun små detaljer som skiller SL 500 fra
interiøret til billigere Mercedeser.
Interiøret er preget av funksjonalitet og
byr egentlig ikke på den helt store
luksusfølelsen. Noen betjeningsorganer er
nydesignet til den nye SL’en, men det er
ingen tvil om hvem som har laget denne bilen
hvis du kjenner Mercedes fra før. En ting
som er direkte provoserende er knapper som
ikke har noen funksjon. På midtkonsollen er
det en knapp merket med ”TV”. Det eneste du
oppnår med å trykke på knappen, er at du får
beskjed om at det ikke er installert. Slik
vil vi slippe å oppleve i en bil til omlag
1,5 millioner kroner.
Herlig førerplass
Det skal mye til for at du ikke trives i noe
av det ypperste du kan finne av kabrioleter.
Seter og ratt kan justeres i alle retninger
og vi kommer ikke på noen innstillinger vi
gjerne skulle hatt i tillegg. Mercedes har
best plass i sin kupé og det er mye takket
være lang vandring på setet i alle
retninger. Selv undertegnede på 196
centimeter hadde ingen problemer med å få
plass under taket i SL 500, verre var det i
SC430.
Begge førerplassene er enkle å få oversikt
over og Lexus skiller seg fra Mercedes med
at navigasjon og stereoanlegg er skilt fra
hverandre. Dette er mye enklere og
musikkelskere vil sette pris på at
lydinnstillinger er mer tilgjengelig.
To eller fire seter
Mercedes har de mest sportslige setene og
her blir du formelig pakket inn. Sidestøtten
er god og du har også en fiffig justering
som gjør at du kan variere lengden på
seteputen. Lexussetene bærer mer preg av å
være stuemøbler, og tilbyr suveren komfort.
De holder ikke kroppen like godt på plass
som setene i Mercedes. Lexus har i tillegg
bakseter. De kan ikke brukes av andre en
smårollinger, og vi har ærlig talt problemer
med å skjønne hvorfor Lexus har valgt en
slik løsning.
Bagasjeplass
Det er muligens ikke noe vesentlig poeng med
god bagasjeplass, men det finnes i noe
utstrekning til tross for at nedfelte tak
tar mesteparten av plassen under
koffertlokket. Mercedesen sparer litt plass
i og med at bakruten snurrer rundt og
utnytter hulrommet bedre. Mercedes har også
en knapp i bagasjerommet som løfter opp det
nedfelte taket og letter innlastingen av
større gjenstander. Lexus har ingen slike
genialiteter.
Konklusjon
Selv om valget til slutt ser
opplagt ut er det på ingen måte
noe utklassing.
Dette er to fantastiske biler.
Både design, utstyr,
kjøreegenskaper og ikke minst
motorer, er med på gjøre dette
til biler folk gjerne betaler
langt over millionen for.
Når vi er inne på priser så må
det nevnes at Lexus er
betraktelig billigere en
Mercedesen. Du sparer omtrent
250.000 kroner ved å velge Lexus
fremfor Mercedes og da får du i
tillegg en bil med mer
luksusutstyr. Mercedes på sin
side har en del fancy teknikk
som gjør den til den aktive
sjåførens drøm.
Prismessig
Mercedesen er rett og slett dyr
i forhold til Luxus. Du klarer
ikke å spare 250.000 kroner
raskere noe annet sted enn ved å
velge Lexus. Derimot innbiller
vi oss at kanskje ikke prisen
har all verdens betydning for
kunder på dette nivået.
Vårt valg
Begge bilene er svært gode og
tilfredstiller antagelig det de
fleste har til såpass dyre
biler. Begge to går fort nok,
har bra med utstyr og
nybilgarantien er tre år på
Lexus og to år på Mercedes. Vi
har satt Mercedes øverst på alle
punkter testen igjennom og ender
dermed opp på den som vår
ypperste kabriolet. Det har mye
med at vi vektlegger
kjøreegenskaper høyt og der er
Mercedesen overlegen.