BIL
Mercedes-AMG har konstruert det de kaller verdens sterkeste selvpustende V8 motor med 510 hestekrefter, og et dreiemoment på 630 newtonmeter.
(DaimlerChrysler)
Tysk motorporno
Mercedes har konstruert verdens sterkesete «naturlig pustende» V8 motor. Se bildene av den nye Mercedes V8 AMG 6,3 liter avkledd.
Mercedes-AMG har tatt skrittet fullt ut, og har selv konstruert denne kraftpakken av en motor som kan få det til å bli fuktig i blant annet øynene til enhver motorentusiast.
Se karusellen under for bildene av supermotoren utvendig og innvendig
Helt uten ekstra «billige» triks som turbo eller kompressor leverer kjempen på 6,3 liter 510 hestekrefter, og et dreiemoment på 630 Newtonmeter. De t gjør AMG-motoren til verdens sterkeste naturlig pustende åttesylinderede produksjonsmotor.
Vakkert
lydbilde
Det kan nok være flere enn meg som kunne ha glede av å lytte til den musikken
motoren gir fra seg når den runder 6800 omdreininger der den gir fra seg sine
375 kW (510 hk).
Motoren er så velbalansert at den ikke har noe imot 7200 omdreininger per minutt. (hrmff)
Smidig
For de som blir sittende bak rattet i en av de bilene som denne motoren blir
plassert i, vil sikkert være glad for at motoren leverer et dreiemoment på 500
newtonmeter allerede ved 2000 omdreininger.
Den skjematiske oversikten over motoren forteller at det er krefter nok til de fleste oppgaver både på vei og bane.
Håndarbeide
For å få alle de åtte stemplene til å samarbeide perfekt, blir hver motor satt
sammen fra a til å av en og samme person. Tradisjonen tro holder Mercedes-AMG
seg til filosofien 'en mann, en motor'.
For å oppnå de ytelser som denne motoren klarer, har ingeniørene og teknikerne i Affalterbach vært innovative på endel områder.
Den nye motoren har blant annet sylindervegger med en revolusjonerende TWAS teknologi, variabel innsugsmanifold i magnesium og kontinuerlig justering av kamakslene.
Teknisk
engelsk
For de med spesiellt god tekninsk innsikt gjengir jeg Mercedes egen liste over
de mest betydningsfulle nyhetene i AMG V8:
• Cylinder walls in revolutionary TWAS technology
• Vertical intake and exhaust ducts
• Four-valve technology with two overhead camshafts and bucket tappets
• Dual-length variable intake manifold in magnesium technology with two interior throttle flaps
• Continuous camshaft adjustment on the intake and exhaust sides
• Close-coupled catalytic converters
• Oil-water heat exchanger
• Solid aluminium crankcase with bedplate and closed-deck design with cast-in steel components
Lang
erfaring
Motoren er et resultat av 35 års erfaring fra motorsport. Den første store
AMG-motoren var en 6,8 liters V8 på 420 hestekrefter, som satt i den
legendariske 300 SEL 6.8 AMG fra 1971. (sikle) Den var ikke sen om å vinne sine
billøp.
Det er tyskt håndarbeid fra ende til annen ved produksjonen av Mercedes-AMG V8 6.3
Sprek
historie
Neste milepæl fra AMG var 5-literen med 340 hester fra 1984. I rask rekkefølge
kom 6-liters V8 på 385 hester, 5,5-liters V8 på 500 hester som ble plassert i SL
55 AMG, og motoren i SLR McLaren som leverer sine 626 hk.
Det kunne vel vært greit å få smake på AMG V12 biturbo med 612 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 newtonmeter.
Teknisk oversikt over AMG V8 6.3:
Sylinder plassering |
V8 |
Sylinder vinkel |
90o |
Ventiler per sylinder |
4 |
Volum |
6208 cc |
Boring/Slag |
102,2/94,6 mm |
Avstand mellom sylindre |
109 mm |
Kompresjon |
11,3:1 |
Ytelse |
375kW (510 hk) v/ 6800 omdreininger |
Ytelse per liter |
60,4 kW (82,1 hk) |
Maks dreiemoment |
630 Nm v/ 5200 omdreininger |
Dreiemoment per liter |
101,5 Nm |
Maks turtall |
7200 omdreininger per minutt |
Vekt |
199 kilo |
Kraft / vekt |
1,88 kW / kilo |
|
||||||||||||||||||||||||||||
Mercedes-AMG 6.3 V8 |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|