BIL

Mercedes-AMG har konstruert det de kaller verdens sterkeste selvpustende V8 motor med 510 hestekrefter, og et dreiemoment på 630 newtonmeter.

Mercedes-AMG har konstruert det de kaller verdens sterkeste selvpustende V8 motor med 510 hestekrefter, og et dreiemoment på 630 newtonmeter.

(DaimlerChrysler)

Tysk motorporno

Mercedes har konstruert verdens sterkesete «naturlig pustende» V8 motor. Se bildene av den nye Mercedes V8 AMG 6,3 liter avkledd.

Av Jon Einar Kolberg

 

Mercedes-AMG har tatt skrittet fullt ut, og har selv konstruert denne kraftpakken av en motor som kan få det til å bli fuktig i blant annet øynene til enhver motorentusiast.

Se karusellen under for bildene av supermotoren utvendig og innvendig

Helt uten ekstra «billige» triks som turbo eller kompressor leverer kjempen på 6,3 liter 510 hestekrefter, og et dreiemoment på 630 Newtonmeter. De t gjør AMG-motoren til verdens sterkeste naturlig pustende åttesylinderede produksjonsmotor.

Vakkert lydbilde
Det kan nok være flere enn meg som kunne ha glede av å lytte til den musikken motoren gir fra seg når den runder 6800 omdreininger der den gir fra seg sine 375 kW (510 hk).

Motoren er så velbalansert at den ikke har noe imot 7200 omdreininger per minutt. (hrmff)

Smidig
For de som blir sittende bak rattet i en av de bilene som denne motoren blir plassert i, vil sikkert være glad for at motoren leverer et dreiemoment på 500 newtonmeter allerede ved 2000 omdreininger.

Den skjematiske oversikten over motoren forteller at det er krefter nok til de fleste oppgaver både på vei og bane.

Den skjematiske oversikten over motoren forteller at det er krefter nok til de fleste oppgaver både på vei og bane.

Håndarbeide
For å få alle de åtte stemplene til å samarbeide perfekt, blir hver motor satt sammen fra a til å av en og samme person. Tradisjonen tro holder Mercedes-AMG seg til filosofien 'en mann, en motor'.

For å oppnå de ytelser som denne motoren klarer, har ingeniørene og teknikerne i Affalterbach vært innovative på endel områder.

Den nye motoren har blant annet sylindervegger med en revolusjonerende TWAS teknologi, variabel innsugsmanifold i magnesium og kontinuerlig justering av kamakslene.

Teknisk engelsk
For de med spesiellt god tekninsk innsikt gjengir jeg Mercedes egen liste over de mest betydningsfulle nyhetene i AMG V8:

• Cylinder walls in revolutionary TWAS technology

• Vertical intake and exhaust ducts

• Four-valve technology with two overhead camshafts and bucket tappets

• Dual-length variable intake manifold in magnesium technology with two interior throttle flaps

• Continuous camshaft adjustment on the intake and exhaust sides

• Close-coupled catalytic converters

• Oil-water heat exchanger

• Solid aluminium crankcase with bedplate and closed-deck design with cast-in steel components

Lang erfaring
Motoren er et resultat av 35 års erfaring fra motorsport. Den første store AMG-motoren var en 6,8 liters V8 på 420 hestekrefter, som satt i den legendariske 300 SEL 6.8 AMG fra 1971. (sikle) Den var ikke sen om å vinne sine billøp.

Det er tyskt håndarbeid fra ende til annen ved produksjonen av Mercedes-AMG V8 6.3

Det er tyskt håndarbeid fra ende til annen ved produksjonen av Mercedes-AMG V8 6.3

Sprek historie
Neste milepæl fra AMG var 5-literen med 340 hester fra 1984. I rask rekkefølge kom 6-liters V8 på 385 hester, 5,5-liters V8 på 500 hester som ble plassert i SL 55 AMG, og motoren i SLR McLaren som leverer sine 626 hk.

Det kunne vel vært greit å få smake på AMG V12 biturbo med 612 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 newtonmeter.

Teknisk oversikt over AMG V8 6.3:

Sylinder plassering

V8

Sylinder vinkel

90o

Ventiler per sylinder

4

Volum

6208 cc

Boring/Slag

102,2/94,6 mm

Avstand mellom sylindre

109 mm

Kompresjon

11,3:1

Ytelse

375kW (510 hk) v/ 6800 omdreininger

Ytelse per liter

60,4 kW (82,1 hk)

Maks dreiemoment

630 Nm v/ 5200 omdreininger

Dreiemoment per liter

101,5 Nm

Maks turtall

7200 omdreininger per minutt

Vekt

199 kilo

Kraft / vekt

1,88 kW / kilo


 

 

 

 

Mercedes-AMG 6.3 V8

 

 

 

 


r