TEST:

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

 
Med en startpris tett opp i mot 500.000 kroner, er ikke nye Mercedes-Benz SLK noen billig bil. Til gjengjeld har den et utseende som signaliserer en langt høyere pris.
 
(225x139 pixel - 9564 bytes)
 
Nye SLK er nemlig en usedvanlig lekker bil. Svært mange av designelementene er hentet rett fra superbilen SLR McLaren, en bil som koster rundt 5 millioner kroner. En av de viktigste fellesnevnerne er den spesielle snuten, som skjærer tvers gjennom grillen. Midt i snuten finner vi en kraftig dimensjonert Mercedes-stjerne, som ikke etterlater rom for tvil om hvilket bilmerke man har i bakspeilet.

Også SLR-hekken går i bemerkelsesverdig grad igjen i nye SLK. Blant annet sørger utforming av baklykter, bagasjelokk og bakskjermer for at SLK med rette kan kalles en mini-SLR.

Kupé og kabriolet i ett
Når det kommer til størrelse og motorisering, har selvsagt ikke en SLK 200 Kompressor noe å stille opp mot sin ekstreme storebror. Men SLK har en viktig egenskap som SLR-eieren må se langt etter. SLK kan nemlig forvandles fra en sportslig kupé til en toseters kabriolet, eller roadster som biltypen ofte kalles. Den elegante operasjonen, der ståltaket gjemmes vekk under bagasjelokket, tar 21 sekunder, og kan om ønskelig gjennomføres i krypfart.

Fullstendig redesign
 
(225x132 pixel - 9558 bytes)
 
Ståltaket er forsåvidt ikke noe nytt. Første generasjon SLK, som kom i 1996 og ble ansiktsløftet i 2000, var blant de første bilene i verden med elektrisk betjent ståltak. Men bortsett fra at de begge bærer samme navn, er det svært mye som skiller de to generasjonene. Ikke bare utseendet, som har fått første generasjon til å se svært gammel ut, men også interiøret som er fullstendig redesignet.

 


 

Motor og kjøreegenskaper
 
SLK 200 Kompressor kan skilte med en fin motor og underholdende kjøreegenskaper. Men bilen bør nytes med manuell girkasse.
 
(225x169 pixel - 17974 bytes)
 
Nye SLK leveres foreløpig kun med tre motoralternativer - 200 Kompressor, 350 og 55 AMG. De to sistnevnte har henholdsvis seks og åtte sylindre og leverer 272 og 360 hestekrefter. Så mange hestekrefter i en så liten bil ville unektelig vært moro. Dessverre blir moroa forferdelig dyr. SLK 350 koster drøye 800.000 kroner, mens SLK 55 AMG koster mer enn 1,2 millioner.

Fire sylindre, 1,8 liter
Her i landet vil nok derfor SLK 200 Kompressor, som starter på snaue 500.000 kroner, bli det mest solgte motoralternativet. Velger man denne bilen blir man eier av en relativt liten motor, med bare 1,8 liter slagvolum fordelt på fire sylindre. Den gode nyheten er at luften mates via en kompressor, noe som resulterer i 163 hestekrefter og 240 Nm ved 3.000 omdreininger. Dette holder til at den 1.415 kilo tunge bilen klarer øvelsen 0 til 100 på 7,9 sekunder, noe som er ganske friskt.

Dette tallet gjelder vel å merke hvis motoren er koblet til en 6-trinns manuell girkasse. Byttes denne ut med en 5-trinns automatkasse, slik det var gjort i vårt testeksemplar, forsvinner en del av futten. For eksempel øker 0 til 100-tiden til 8,3 sekunder.

For treg girkasse
 
(225x115 pixel - 7588 bytes)
 
(225x115 pixel - 7659 bytes)
 
(225x114 pixel - 8062 bytes)
 
(225x113 pixel - 7325 bytes)
 
(225x120 pixel - 7265 bytes)
 
Det som er minst like alvorlig, er at denne automatkassen passer SLK dårlig. For det første er den for treg, noe som irriterer ved aktiv svingkjøring. Med såpass begrenset motorkraft er man avhengig av at girskiftene går svært raskt - og dette kravet evner ikke denne girkassen å innfri. Dermed opplever man til stadighet at svingen nesten er fullført før girkassen omsider har rukket å gire ned.

Elektronikken bestemmer
Mens Volvo og Saab selv i ordinære familiebiler leverer automatkasser med ekte manuell giringsfunksjon, tillater ikke Mercedes-Benz at du bestemmer gir selv. Du kan riktignok velge gir så mye du vil ved å vippe spaken sideveis, men så snart du trykker gasspedalen i bunn, eller når rødmerkingen, så gires det - enten du vil eller ikke. Dette er synd, spesielt i denne typen bil, hvor kontroll og opplevd kjøreglede henger nøye sammen.

Komfortorientert
Det er viktig å understreke at denne automatgirkassen er en god girkasse. Problemet er at den er utviklet med familiebiler i mente og derfor er svært komfortorientert. Den kultiverte girkassen leverer derfor silkemyke girskift, noe som nok er ønskelig i en C-klasse eller en CLK, men som passer dårlig i en SLK.

Kickdownvillig
Det er imidlertid en trøst at girkassen er kickdownvillig. For eksempel tillates kickdown ned til andregir inntil 70 kilometer i timen. Dette er godkjent, med tanke på at andregiret gir seg ved 85 kilometer i timen. Manuell nedgiring tillates faktisk helt inntil 80 km/t.

Det skal også nevnes at den skinntrukne girspaken er svært behagelig å betjene og at turtellernålen legger seg på behagelige 2.500 o/min i 100 kilometer i timen.

Men dette holder ikke til å endre vår konklusjon: Spar drøye 23.000 kroner og velg manuell girkasse i stedet. Da vil du garantert få langt mer glede av den minste SLK-motoren.

Sprek nok
 
(225x141 pixel - 10296 bytes)
 
(225x139 pixel - 9564 bytes)
 
For selv om den er liten, så er den relativt sprek. Kompressormotoren feier raskt gjennom de to første girene og leverer kvikk gassrespons i de øvre delene av registeret. Fordi maksimalt dreiemoment befinner seg helt nede ved 3.000 o/min, oppleves den i tillegg som relativt sterk. I høye hastigheter merker man imidlertid at slagvolumet tross alt er av begrenset størrelse.

Dette merkes også på lyden, som ikke byr på de store opplevelsene. Riktignok produseres noen morske takter i området rundt 3.000 o/min, men derfra og oppover mot rødmerkingen ved 6.200 o/min, kjennetegnes lydbildet ved spinkelhet og påtrengende kompressorhvin.

Sportslige kjøreegenskaper
Girkassen kunne altså vært raskere og motoren sterkere. Men kjøreegenskapene har vi lite å utsette på. Noe av det første man oppdager er at styringen er tung, god og direkte, noe som er et svært godt utgangspunkt. Det faktum at man sitter så lavt og så langt bak i bilen bidrar også til å gi den riktige følelsen.

Men det som avgjør er selvsagt veiholdningen - og nettopp denne er blant bilens sterkeste sider. SLK sitter nemlig svært godt festet til underlaget. Bakvognen er tung nok til at bakhjulene biter seg skikkelig fast ved hard svingkjøring og bilen er svært godt balansert. Sistnevnte har blant annet sammenheng med plasseringen av motoren, som er skjøvet godt inn mot torpedoveggen. Det faktum at vi kjørte den minste motoren, bidrar ytterligere til å forbedre vektfordelingen.

Følg med
 
(225x123 pixel - 8860 bytes)
 
(225x132 pixel - 9558 bytes)
 
SLK er altså godt balansert, men det forhindrer ikke at man om ønskelig kan rive løs hekken. Dette krever imidlertid brutale rattbevegelser. Og man skal være klar over hva man gjør når provoserer frem bakhjulsslipp i en bil som gjør så mye motstand som SLK gjør. Hvis man ikke følger med, vil nemlig hekken kunne bevege seg mer sideveis enn det man egentlig ønsket.

Lite krenging
Det som ytterligere bidrar til kjøreopplevelsen, er det stive hjulopphenget. Dette, i kombinasjon med bilens lave tyngdepunkt, sørger for at krenging blir et svært begrenset problem. I byen vil man imidlertid finne ut at det stive oppsettet har sin pris. Hjulopphenget har nemlig problemer med å parerer hull, nedsenkede fortauskanter, trikkeskinner og andre skarpe ujevnheter.

Med tanke på at SLK er en kabriolet, yter den også svært god motstand mot torsjonskrefter. Det stive karosseriet bidrar ytterligere til å skape ekte kjøreglede.

Stabil ved nødbrems
SLK-bremsene er førsteklasses, og leverer et flott bitt. Bilen opptrer svært stabilt ved nødbrems, både på rettstrekninger og i sving, noe som underbygger opplevelsen av SLK som sportslig, men samtidig en tillitvekkende og trygg bil.
 

Plass og komfort

 
Det å kjøre sportsbil trenger ikke lenger å være synonymt med en spartanske opplevelse. Det nye SLK-interiøret preges mer av luksus enn sport.

 

(225x169 pixel - 15375 bytes)
 
Hvis du vurderer en ny SLK, skal du være klar over at vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for nesten 140.000 kroner. En normal SLK 200 Kompressor vil derfor ikke fortone seg like eksklusiv som bilen du ser på våre bilder.

Likevel, nye SLK må kunne betegnes som både eksklusiv og luksuriøs. Se for eksempel på instrumentene, som befinner seg inne i to tøffe tunneler og som bindes sammen av to eksklusive digitaldisplayer. Eller ta en kikk på den elegante dashbordkonsollen, med sine elegante, aluminiumsfarvede knapper og brytere. Se på dashbordmaterialene, se på luftdysene, se på dørarmlenene, se på det vinklede håndbrekket og innstigningslistene. Alt tar seg uvanlig godt ut og er nok et bevis for at det sjeldent tas snarveier når nye biler utvikles hos Mercedes-Benz.

Tynne sitteputer
 
(225x169 pixel - 15732 bytes)
 
Sett i et Mercedes-Benz-perspektiv, er setene imidlertid ganske spesielle. For det første er sitteputen uvanlig tynn, uten at dette går for mye på bekostning av komforten. Takket være den tynne sitteputen blir sitteposisjonen svært lav og bena kan strekkes ut, slik det skal være i en sportsbil. Det andre vi legger merke til, er at hodestøttene er integrert i seteryggen, også dette et typisk sportsbiltrekk.

Genialt "luftskjerf"
Og hvis du tar deg en nærmere kikk på hodestøttene, vil du finne en rekke luftspalter. Disse sladrer om en smart Mercedes-oppfinnelse - airscarf, eller luftskjerf som vi kan kalle det på norsk. Oppfinnelsen består kort og godt i at varmluft blåses mot nakken, noe som gjør det mer komfortabelt å kjøre takløst på kalde vår- og høstdager. Luften leveres fra et eget varmeapparat, og er ikke avhengig av motortemperaturen - luftskjerfet er varmt straks det aktiveres. Oppfinnelsen er som skapt for norske forhold og vil helt sikkert bidra til å gi en mer behagelig start på dagen også på vinterstid.

God sidestøtte
De skålformede SLK-setene har kraftige sidevanger helt opp i skulderhøyde og gir svært god sidestøtte. Høydejustering foregår ved hjelp av en jekkespak, men dessverre finnes det ingen mulighet for å justere fremre del av sitteputen separat.

To kabriolet-problemer løst
 
(225x148 pixel - 14624 bytes)
 
Mange kabrioleter og kupeer kjennetegnes ved at det er vanskelig å få tak i sikkerhetsbeltene. Dette problemet har Mercedes-Benz løst ved å lede beltet gjennom hemper som er plassert ved siden av hodestøttene. Bra.

Kabrioleter har ofte også et annet problem - en lav tverrligger. Dette er imidlertid ikke noe problem i SLK. Bjelken som forbinder A-stolpene er aldri til hinder for sikten fremover.

Knirkelyder
SLK er overraskende fri for kabriolet-typiske knirkelyder - så lenge taket er nedfelt. Når taket settes på plass, derimot, produseres det plutselig en god del ulyder. Dette er spesielt, fordi det vanligvis er motsatt.

Knirkelydene akkompagneres av noe motordur og i høye hastigheter en del vindstøy, spesielt fra området omkring venstre sidespeil. Dekkstøyen er imidlertid svært godt dempet og til å være en kabriolet har SLK når alt kommer til alt en relativt godt støydempet kupé.

Håpløst treratt
Vårt testeksemplar var ustyrt med et treratt, som ikke bare er harry, men som også er svært glatt og dermed uegnet for en sportsbil. Dermed har du i hvert fall ett punkt du trygt kan la være å krysse av på ekstrautstyrslisten. Vi anbefaler i stedet et ordinært skinntrukket ratt.

Brukbar bagasjeplass
 
(225x169 pixel - 15326 bytes)
 
SLK er en ekte toseter, og man har dermed ingen symbolske bakseter som kan benyttes som bagasjeplass. Derfor er det bra at SLK har et ganske romslig bagasjerom, i hvert fall med taket på, da det rommer 300 liter. Ståltaket stjeler faktisk ikke mer enn 92 liter og det er derfor fullt mulig å få med et par-tre bager også når solen skal nytes. Adgangen til bagasjen blir imidlertid kraftig begrenset av et plastlokk som beskytter taket mot bagasjen.
Både belysning og to innvendig lukkehåndtak er til stede og Mercedes-Benz har også gjort plass til et nødhjul. Festekroker til Champagne-flasken må man imidlertid klare seg uten.

Godt utstyrt
 
(225x169 pixel - 14711 bytes)
 
Vårt testeksemplar hadde altså ekstrautstyr for nesten 140.000 kroner. Mye av dette kan du imidlertid klare deg uten - fordi SLK 200 Kompressor allerede i utgangspunktet er godt utstyrt. For eksempel er både rattbetjent radio og en ekstremt presis fartsholder å finne blant standardutstyret, sammen med elektronisk to-soners klimaanlegg, en avansert kjørecomputer, ni høyttalere, alarm og 16-toms aluminiumsfelger. På sikkerhetssiden finner vi fire kollisjonsputer, dødvinkelsone i begge sidespeil, veltebøyler og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dermed vil de fleste kunne klare seg med å krysse av på skinnseter (mellom 11.400 og 14.600 kr) i ekstrautstyrslisten.

 

Konklusjon og konkurrenter
 
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor har i praksis bare én opplagt konkurrent - BMW Z4. Hvem du velger er avhengig av personlige preferanser.
 
(225x121 pixel - 12369 bytes)
 
SLK 200 Kompressor koster i utgangspunktet 462.000 kroner med manuell girkasse, som vil være å foretrekke i denne bilen.

Det finnes selvsagt en rekke andre roadstere i markedet, men få av dem egner seg særlig godt som sammenligningsgrunnlag for nye SLK.

MG-TF og MR2
Man kunne for eksempel hevdet at MG-TF (315.000) og Toyota MR2 (311.000) burde får være med i denne sammenligningen. Sistnevnte er for eksempel like rask som SLK 200 Kompressor og koster langt, langt mindre. Men disse bilene befinner seg tross alt i en helt annet klasse enn SLK, både når det kommer til utstyrsnivå og eksklusivitet.

S2000 og Boxster
I den andre enden av skalaen finner vi Honda S2000 (564.000) og Porsche Boxster (650.000). Men disse heftig motoriserte bilene er såpass dyre at det egner seg dårlig til sammenligning når utgangspunktet er en bil til 462.000 kroner.

Speedster
Opel Speedster 2.2 (465.000) koster ganske nøyaktig det samme som SLK og er mye raskere. Men den som vurderer en SLK vil vanligvis ikke vurdere denne rå sportsbilen, som er altfor ekstrem og ukomfortabel til at det blir naturlig å sammenligne den med SLK.

Audi TT
 
(225x139 pixel - 10579 bytes)
 
Dermed står vi igjen med to biler, Audi TT og BMW Z4. TT med 180-hesters motor (510.000) blir imidlertid ganske mye dyrere enn SLK. I tillegg er den mye eldre og faktisk også en god del tregere (8,8 sekunder mot 7,9).

BMW Z4 2.2 og 2.5
Vi mener derfor at BMW Z4 er den mest opplagte SLK-konkurrenten. I likhet med SLK er Z4 relativt ny og i likhet med SLK leveres den foreløpig kun med tre motoralternativer.

Den rimeligste Z4-varianten har en 2,2-liters rekkesekser under panseret og koster 418.000 kroner, 44.000 kroner mindre enn SLK 200. Rekkesekseren yter 170 hestekrefter og sørger for at Z4 2.2 klarer 0 til 100 på 7,7 sekunder. Dreiemomentet er imidlertid noe svakere - 210 Nm ved 3.900 o/min mot SLKs 240 ved 3.000.

Hvis man hopper opp på Z4 2.5 får man en 2,5-liters rekkesekser som leverer 192 hestekrefter. Z4 2.5 klarer 0 til 100 på 7 sekunder blank og koster 482.000 kroner, 20.000 kroner mer enn SLK.

Z4 mest sportslig
Men det som kanskje er viktigere enn ulikhetene i motorkraft, er ulikhetene i fremtoning. Mens SLK er en nydelig, blankpolert, linjelekker og kanskje litt jålete skapning, er Z4 en kantete, rå og mer uskikkelig bil. Disse utvendige forskjellene gjenspeiles til en viss grad også i kjøreegenskapene. Z4 er mer rampete og sportslig enn SLK, samtidig som den leverer mindre komfort.

Vanskelig valg
 
(225x156 pixel - 13888 bytes)
 
Vi synes derfor det blir svært vanskelig å felle noen dom denne gangen. Z4 er, i hvert fall hvis du velger minste motorisering, betydelig billigere enn SLK. På den annen side leveres BMWen kun med to år nybilgaranti og stofftak, i motsetning til SLK som kan skilte med tre år og et ståltak som isolerer langt bedre mot kulde og kjeltringer.

Til tross for visse svakheter lot vi oss sjarmere av Mercedes-Benz SLK, og har ingen problemer med å anbefale bilen. Likevel mener vi at en tur til BMW-forhandleren bør være obligatorisk før man eventuelt lander på SLK.

 

 

 

                                                   Tekniske data

 
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor koster i utgangspunktet 461.600 kroner med 6-trinns manuell girkasse. Med 5-trinns automatkasse stiger prisen til 485.200 kroner. Vårt testeksemplar var i tillegg utrustet med ekstrautstyr for 133.800 kroner. Prisen kom dermed opp i 619.000 kroner.

 
Utstyr og ytelser
 
  Mercedes-Benz
SLK 200 Kompressor aut.
Pris 485.200 kr
   
MOTOR/GIRKASSE  
Motortype R4
Slagvolum 1.796ccm
Effekt 163 hk/5.500 o/min
Dreiemoment 240 Nm/3.000 o/min
Girkasse/Trinn Aut/5
Drivhjul Bak
Aks. 0-100 km/t 8,3 sek
Toppfart 226 km/t
Drivstoff/tankvolum Bensin/60 l.
Forbruk (oppgitt) 0,88 l/mil
   
MÅL/VEKT/DEKK  
Egenvekt 1.415 kg
Lengde 4.082 mm
Bredde 1.777 mm
Høyde 1.296 mm
Tillatt tilhengervekt -
Dekk, standard 205/55-16
Alu. felger Ja
   
SIKKERHET/UTSTYR  
Antispinn/Elek. stab. kontroll (ESP) Ja/Ja
Kollisjonsputer 4 stk
Hodestøtter 2 stk
Trepunktsbelter 2 stk
Startsperre/Alarm Ja/Ja
Lyktespylere Ja
Sentrallås/Fjernbetjent Ja/Ja
Klimaanlegg/Elektronisk Ja/Ja
El. vindu foran/bak Ja/Ja
Justerbart ratt høyde/lengde Ja/Ja
Radio/CD-spiller Ja/Ja
Fartsholder Ja
   
GARANTI/SERVICE  
Nybilgaranti 3 år
Garanti rust/lakk 30 år/1 år
Serviceintervall Ved behov