SLK 200 Kompressor kan skilte med en fin motor og underholdende
kjøreegenskaper. Men bilen bør nytes med manuell girkasse.
Nye SLK leveres foreløpig kun med tre motoralternativer - 200
Kompressor, 350 og 55 AMG. De to sistnevnte har henholdsvis seks og
åtte sylindre og leverer 272 og 360 hestekrefter. Så mange
hestekrefter i en så liten bil ville unektelig vært moro. Dessverre
blir moroa forferdelig dyr. SLK 350 koster drøye 800.000 kroner,
mens SLK 55 AMG koster mer enn 1,2 millioner.
Fire sylindre, 1,8 liter
Her i landet vil nok derfor SLK 200 Kompressor, som starter på snaue
500.000 kroner, bli det mest solgte motoralternativet. Velger man
denne bilen blir man eier av en relativt liten motor, med bare 1,8
liter slagvolum fordelt på fire sylindre. Den gode nyheten er at
luften mates via en kompressor, noe som resulterer i 163
hestekrefter og 240 Nm ved 3.000 omdreininger. Dette holder til at
den 1.415 kilo tunge bilen klarer øvelsen 0 til 100 på 7,9 sekunder,
noe som er ganske friskt.
Dette tallet gjelder vel å merke hvis motoren er koblet til en
6-trinns manuell girkasse. Byttes denne ut med en 5-trinns
automatkasse, slik det var gjort i vårt testeksemplar, forsvinner en
del av futten. For eksempel øker 0 til 100-tiden til 8,3 sekunder.
For treg girkasse
Det som er minst like alvorlig, er at denne automatkassen passer SLK
dårlig. For det første er den for treg, noe som irriterer ved aktiv
svingkjøring. Med såpass begrenset motorkraft er man avhengig av at
girskiftene går svært raskt - og dette kravet evner ikke denne
girkassen å innfri. Dermed opplever man til stadighet at svingen
nesten er fullført før girkassen omsider har rukket å gire ned.
Elektronikken bestemmer
Mens Volvo og Saab selv i ordinære familiebiler leverer
automatkasser med ekte manuell giringsfunksjon, tillater ikke
Mercedes-Benz at du bestemmer gir selv. Du kan riktignok velge gir
så mye du vil ved å vippe spaken sideveis, men så snart du trykker
gasspedalen i bunn, eller når rødmerkingen, så gires det - enten du
vil eller ikke. Dette er synd, spesielt i denne typen bil, hvor
kontroll og opplevd kjøreglede henger nøye sammen.
Komfortorientert
Det er viktig å understreke at denne automatgirkassen er en god
girkasse. Problemet er at den er utviklet med familiebiler i mente
og derfor er svært komfortorientert. Den kultiverte girkassen
leverer derfor silkemyke girskift, noe som nok er ønskelig i en
C-klasse eller en CLK, men som passer dårlig i en SLK.
Kickdownvillig
Det er imidlertid en trøst at girkassen er kickdownvillig. For
eksempel tillates kickdown ned til andregir inntil 70 kilometer i
timen. Dette er godkjent, med tanke på at andregiret gir seg ved 85
kilometer i timen. Manuell nedgiring tillates faktisk helt inntil 80
km/t.
Det skal også nevnes at den skinntrukne girspaken er svært behagelig
å betjene og at turtellernålen legger seg på behagelige 2.500 o/min
i 100 kilometer i timen.
Men dette holder ikke til å endre vår konklusjon: Spar drøye 23.000
kroner og velg manuell girkasse i stedet. Da vil du garantert få
langt mer glede av den minste SLK-motoren.
Sprek nok
For selv om den er liten, så er den relativt sprek.
Kompressormotoren feier raskt gjennom de to første girene og leverer
kvikk gassrespons i de øvre delene av registeret. Fordi maksimalt
dreiemoment befinner seg helt nede ved 3.000 o/min, oppleves den i
tillegg som relativt sterk. I høye hastigheter merker man imidlertid
at slagvolumet tross alt er av begrenset størrelse.
Dette merkes også på lyden, som ikke byr på de store opplevelsene.
Riktignok produseres noen morske takter i området rundt 3.000 o/min,
men derfra og oppover mot rødmerkingen ved 6.200 o/min, kjennetegnes
lydbildet ved spinkelhet og påtrengende kompressorhvin.
Sportslige kjøreegenskaper
Girkassen kunne altså vært raskere og motoren sterkere. Men
kjøreegenskapene har vi lite å utsette på. Noe av det første man
oppdager er at styringen er tung, god og direkte, noe som er et
svært godt utgangspunkt. Det faktum at man sitter så lavt og så
langt bak i bilen bidrar også til å gi den riktige følelsen.
Men det som avgjør er selvsagt veiholdningen - og nettopp denne er
blant bilens sterkeste sider. SLK sitter nemlig svært godt festet
til underlaget. Bakvognen er tung nok til at bakhjulene biter seg
skikkelig fast ved hard svingkjøring og bilen er svært godt
balansert. Sistnevnte har blant annet sammenheng med plasseringen av
motoren, som er skjøvet godt inn mot torpedoveggen. Det faktum at vi
kjørte den minste motoren, bidrar ytterligere til å forbedre
vektfordelingen.
Følg med
SLK er altså godt balansert, men det forhindrer ikke at man om
ønskelig kan rive løs hekken. Dette krever imidlertid brutale
rattbevegelser. Og man skal være klar over hva man gjør når
provoserer frem bakhjulsslipp i en bil som gjør så mye motstand som
SLK gjør. Hvis man ikke følger med, vil nemlig hekken kunne bevege
seg mer sideveis enn det man egentlig ønsket.
Lite krenging
Det som ytterligere bidrar til kjøreopplevelsen, er det stive
hjulopphenget. Dette, i kombinasjon med bilens lave tyngdepunkt,
sørger for at krenging blir et svært begrenset problem. I byen vil
man imidlertid finne ut at det stive oppsettet har sin pris.
Hjulopphenget har nemlig problemer med å parerer hull, nedsenkede
fortauskanter, trikkeskinner og andre skarpe ujevnheter.
Med tanke på at SLK er en kabriolet, yter den også svært god
motstand mot torsjonskrefter. Det stive karosseriet bidrar
ytterligere til å skape ekte kjøreglede.
Stabil ved nødbrems
SLK-bremsene er førsteklasses, og leverer et flott bitt. Bilen
opptrer svært stabilt ved nødbrems, både på rettstrekninger og i
sving, noe som underbygger opplevelsen av SLK som sportslig, men
samtidig en tillitvekkende og trygg bil.
Det å kjøre sportsbil trenger ikke lenger å være
synonymt med en spartanske opplevelse. Det nye
SLK-interiøret preges mer av luksus enn sport.
Hvis du vurderer en ny SLK, skal du være klar over at
vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for nesten 140.000
kroner. En normal SLK 200 Kompressor vil derfor ikke
fortone seg like eksklusiv som bilen du ser på våre
bilder.
Likevel, nye SLK må kunne betegnes som både eksklusiv og
luksuriøs. Se for eksempel på instrumentene, som
befinner seg inne i to tøffe tunneler og som bindes
sammen av to eksklusive digitaldisplayer. Eller ta en
kikk på den elegante dashbordkonsollen, med sine
elegante, aluminiumsfarvede knapper og brytere. Se på
dashbordmaterialene, se på luftdysene, se på
dørarmlenene, se på det vinklede håndbrekket og
innstigningslistene. Alt tar seg uvanlig godt ut og er
nok et bevis for at det sjeldent tas snarveier når nye
biler utvikles hos Mercedes-Benz.
Tynne sitteputer
Sett i et Mercedes-Benz-perspektiv, er setene imidlertid
ganske spesielle. For det første er sitteputen uvanlig
tynn, uten at dette går for mye på bekostning av
komforten. Takket være den tynne sitteputen blir
sitteposisjonen svært lav og bena kan strekkes ut, slik
det skal være i en sportsbil. Det andre vi legger merke
til, er at hodestøttene er integrert i seteryggen, også
dette et typisk sportsbiltrekk.
Genialt "luftskjerf"
Og hvis du tar deg en nærmere kikk på hodestøttene, vil
du finne en rekke luftspalter. Disse sladrer om en smart
Mercedes-oppfinnelse - airscarf, eller luftskjerf som vi
kan kalle det på norsk. Oppfinnelsen består kort og godt
i at varmluft blåses mot nakken, noe som gjør det mer
komfortabelt å kjøre takløst på kalde vår- og høstdager.
Luften leveres fra et eget varmeapparat, og er ikke
avhengig av motortemperaturen - luftskjerfet er varmt
straks det aktiveres. Oppfinnelsen er som skapt for
norske forhold og vil helt sikkert bidra til å gi en mer
behagelig start på dagen også på vinterstid.
God sidestøtte
De skålformede SLK-setene har kraftige sidevanger helt
opp i skulderhøyde og gir svært god sidestøtte.
Høydejustering foregår ved hjelp av en jekkespak, men
dessverre finnes det ingen mulighet for å justere fremre
del av sitteputen separat.
To kabriolet-problemer løst
Mange kabrioleter og kupeer kjennetegnes ved at det er
vanskelig å få tak i sikkerhetsbeltene. Dette problemet
har Mercedes-Benz løst ved å lede beltet gjennom hemper
som er plassert ved siden av hodestøttene. Bra.
Kabrioleter har ofte også et annet problem - en lav
tverrligger. Dette er imidlertid ikke noe problem i SLK.
Bjelken som forbinder A-stolpene er aldri til hinder for
sikten fremover.
Knirkelyder
SLK er overraskende fri for kabriolet-typiske
knirkelyder - så lenge taket er nedfelt. Når taket
settes på plass, derimot, produseres det plutselig en
god del ulyder. Dette er spesielt, fordi det vanligvis
er motsatt.
Knirkelydene akkompagneres av noe motordur og i høye
hastigheter en del vindstøy, spesielt fra området
omkring venstre sidespeil. Dekkstøyen er imidlertid
svært godt dempet og til å være en kabriolet har SLK når
alt kommer til alt en relativt godt støydempet kupé.
Håpløst treratt
Vårt testeksemplar var ustyrt med et treratt, som ikke
bare er harry, men som også er svært glatt og dermed
uegnet for en sportsbil. Dermed har du i hvert fall ett
punkt du trygt kan la være å krysse av på
ekstrautstyrslisten. Vi anbefaler i stedet et ordinært
skinntrukket ratt.
Brukbar bagasjeplass
SLK er en ekte toseter, og man har dermed ingen
symbolske bakseter som kan benyttes som bagasjeplass.
Derfor er det bra at SLK har et ganske romslig
bagasjerom, i hvert fall med taket på, da det rommer 300
liter. Ståltaket stjeler faktisk ikke mer enn 92 liter
og det er derfor fullt mulig å få med et par-tre bager
også når solen skal nytes. Adgangen til bagasjen blir
imidlertid kraftig begrenset av et plastlokk som
beskytter taket mot bagasjen.
Både belysning og to innvendig lukkehåndtak er til stede
og Mercedes-Benz har også gjort plass til et nødhjul.
Festekroker til Champagne-flasken må man imidlertid
klare seg uten.
Godt utstyrt
Vårt testeksemplar hadde altså ekstrautstyr for nesten
140.000 kroner. Mye av dette kan du imidlertid klare deg
uten - fordi SLK 200 Kompressor allerede i
utgangspunktet er godt utstyrt. For eksempel er både
rattbetjent radio og en ekstremt presis fartsholder å
finne blant standardutstyret, sammen med elektronisk
to-soners klimaanlegg, en avansert kjørecomputer, ni
høyttalere, alarm og 16-toms aluminiumsfelger. På
sikkerhetssiden finner vi fire kollisjonsputer,
dødvinkelsone i begge sidespeil, veltebøyler og
elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dermed vil de
fleste kunne klare seg med å krysse av på skinnseter
(mellom 11.400 og 14.600 kr) i ekstrautstyrslisten.
Konklusjon og konkurrenter
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor har i
praksis bare én opplagt konkurrent - BMW Z4.
Hvem du velger er avhengig av personlige
preferanser.
SLK 200 Kompressor koster i utgangspunktet
462.000 kroner med manuell girkasse, som vil
være å foretrekke i denne bilen.
Det finnes selvsagt en rekke andre roadstere
i markedet, men få av dem egner seg særlig
godt som sammenligningsgrunnlag for nye SLK.
MG-TF og MR2
Man kunne for eksempel hevdet at MG-TF
(315.000) og Toyota MR2 (311.000) burde får
være med i denne sammenligningen. Sistnevnte
er for eksempel like rask som SLK 200
Kompressor og koster langt, langt mindre.
Men disse bilene befinner seg tross alt i en
helt annet klasse enn SLK, både når det
kommer til utstyrsnivå og eksklusivitet.
S2000 og Boxster
I den andre enden av skalaen finner vi Honda
S2000 (564.000) og Porsche Boxster
(650.000). Men disse heftig motoriserte
bilene er såpass dyre at det egner seg
dårlig til sammenligning når utgangspunktet
er en bil til 462.000 kroner.
Speedster
Opel Speedster 2.2 (465.000) koster ganske
nøyaktig det samme som SLK og er mye
raskere. Men den som vurderer en SLK vil
vanligvis ikke vurdere denne rå sportsbilen,
som er altfor ekstrem og ukomfortabel til at
det blir naturlig å sammenligne den med SLK.
Audi TT
Dermed står vi igjen med to biler, Audi TT
og BMW Z4. TT med 180-hesters motor
(510.000) blir imidlertid ganske mye dyrere
enn SLK. I tillegg er den mye eldre og
faktisk også en god del tregere (8,8
sekunder mot 7,9).
BMW Z4 2.2 og 2.5
Vi mener derfor at BMW Z4 er den mest
opplagte SLK-konkurrenten. I likhet med SLK
er Z4 relativt ny og i likhet med SLK
leveres den foreløpig kun med tre
motoralternativer.
Den rimeligste Z4-varianten har en
2,2-liters rekkesekser under panseret og
koster 418.000 kroner, 44.000 kroner mindre
enn SLK 200. Rekkesekseren yter 170
hestekrefter og sørger for at Z4 2.2 klarer
0 til 100 på 7,7 sekunder. Dreiemomentet er
imidlertid noe svakere - 210 Nm ved 3.900
o/min mot SLKs 240 ved 3.000.
Hvis man hopper opp på Z4 2.5 får man en
2,5-liters rekkesekser som leverer 192
hestekrefter. Z4 2.5 klarer 0 til 100 på 7
sekunder blank og koster 482.000 kroner,
20.000 kroner mer enn SLK.
Z4 mest sportslig
Men det som kanskje er viktigere enn
ulikhetene i motorkraft, er ulikhetene i
fremtoning. Mens SLK er en nydelig,
blankpolert, linjelekker og kanskje litt
jålete skapning, er Z4 en kantete, rå og mer
uskikkelig bil. Disse utvendige forskjellene
gjenspeiles til en viss grad også i
kjøreegenskapene. Z4 er mer rampete og
sportslig enn SLK, samtidig som den leverer
mindre komfort.
Vanskelig valg
Vi synes derfor det blir svært vanskelig å
felle noen dom denne gangen. Z4 er, i hvert
fall hvis du velger minste motorisering,
betydelig billigere enn SLK. På den annen
side leveres BMWen kun med to år
nybilgaranti og stofftak, i motsetning til
SLK som kan skilte med tre år og et ståltak
som isolerer langt bedre mot kulde og
kjeltringer.
Til tross for visse svakheter lot vi oss
sjarmere av Mercedes-Benz SLK, og har ingen
problemer med å anbefale bilen. Likevel
mener vi at en tur til BMW-forhandleren bør
være obligatorisk før man eventuelt lander
på SLK.
Tekniske data
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
koster i utgangspunktet 461.600
kroner med 6-trinns manuell
girkasse. Med 5-trinns
automatkasse stiger prisen til
485.200 kroner. Vårt
testeksemplar var i tillegg
utrustet med ekstrautstyr for
133.800 kroner. Prisen kom
dermed opp i 619.000 kroner.
Utstyr og
ytelser
|
Mercedes-Benz
SLK 200
Kompressor
aut. |
Pris |
485.200
kr |
|
|
MOTOR/GIRKASSE |
|
Motortype |
R4 |
Slagvolum |
1.796ccm |
Effekt |
163
hk/5.500
o/min |
Dreiemoment |
240
Nm/3.000
o/min |
Girkasse/Trinn |
Aut/5 |
Drivhjul |
Bak |
Aks.
0-100
km/t |
8,3 sek |
Toppfart |
226 km/t |
Drivstoff/tankvolum |
Bensin/60
l. |
Forbruk
(oppgitt) |
0,88
l/mil |
|
|
MÅL/VEKT/DEKK |
|
Egenvekt |
1.415 kg |
Lengde |
4.082 mm |
Bredde |
1.777 mm |
Høyde |
1.296 mm |
Tillatt
tilhengervekt |
- |
Dekk,
standard |
205/55-16 |
Alu.
felger |
Ja |
|
|
SIKKERHET/UTSTYR |
|
Antispinn/Elek.
stab.
kontroll
(ESP) |
Ja/Ja |
Kollisjonsputer |
4 stk |
Hodestøtter |
2 stk |
Trepunktsbelter |
2 stk |
Startsperre/Alarm |
Ja/Ja |
Lyktespylere |
Ja |
Sentrallås/Fjernbetjent |
Ja/Ja |
Klimaanlegg/Elektronisk |
Ja/Ja |
El.
vindu
foran/bak |
Ja/Ja |
Justerbart
ratt
høyde/lengde |
Ja/Ja |
Radio/CD-spiller |
Ja/Ja |
Fartsholder |
Ja |
|
|
GARANTI/SERVICE |
|
Nybilgaranti |
3 år |
Garanti
rust/lakk |
30 år/1
år |
Serviceintervall |
Ved
behov |
|
|