Ikke nok med at ytelsestallene kan skremme hvem som
helst. Lyden, utseendet og ikke minst prisen er også med
på skape en viss aura rundt denne bilen.
Prisen på bilen er et tema i seg selv. Den har strukket
seg til absurde høyder, mye takket være over 1,4
millioner kroner i avgift. Prisen på testbilen strekker
seg faktisk til over 3 millioner kroner.
Fantastisk lyd
Vi slipper å kjøre bilen ut av salgslokalet. Butikkens
betjening står i kø for å ta seg av den oppgaven, men
vel ute på tunet får vi overta. Lyden fra pottene er
sjelden. Motorlyden på tomgangsturtall er ikke en jevn
dur, men en slags romlende bjeffing man kan nyte i full
surround fra fire store enderør. Dette lekre
eksosanlegget har også blitt et varemerke for de store
motorene til AMG. Det som i tillegg skiller den fra en
vanlig CL er støtfangerne og 19-tommers AMG-felger med
tilhørende dekorativ bremseutrustning. Legg merke til
forhjulene hvor kaliperene ligger helt i kant med
felgene og biter i enorme ventilerte og gjennomborede
skiver. Hvis vi avrunder med det tittelen på avsnittet
egentlig handler om, nemlig lyd, må det sies at også
under belastning låter dette helt herlig. I tunneler
gjaller det i betongveggene og vi har på følelesen at
murpussen spruter når vi slipper løs kjempekreftene.
Som på 600 stemmer ikke slagvolumet med
modellbetegnelsen her heller. I 600 har denne motoren et
slagvolum på 5,5 liter og i CL 65 er slagvolumet 6
liter. Det er øket både ved hjelp større diameter på
sylinderne og lengre slaglengde.
Vår bestevenn
CL 65 AMG blir ikke bygget i noe stort volum og motoren
er håndbygget og signert av skaperen selv.
Motoransvarlig har selv signert en plate som sitter på
motorlokket. Vår bil har fått motoren skrudd sammen av
en som heter Volker Haag. Herr Haag er fra nå en våre
beste venner. Denne mannen kan noe om å mekke bil som
ingen andre kan. Han er rett og slett en ubestridt
fagmann. Motorrommet ellers ser ryddig og fint ut.
Motoren er enormt stor og fyller hele motorrommet helt
opp. En pynteplate i karbonfiber gjemmer hele
innstallasjonen effektivt.
Ikke AMG-interiør
Vi stusset litt over interiøret i denne bilen. Det er
tilsynelatende et helt ordinært CL-interiør.
Skinntrukket dashbord og AMG-instrumenter er noe av det
som sladrer om at dette er litt ekstra. Turtelleren er
merket med V12 biturbo og fartsmåleren er gradert til
360 for å markere hvor heftig denne bilen er. Normalt
ville den vært sperret på 250 kilometer i timen, men på
testbilen er sperren flyttet til 300. Setene til AMG har
sluppet gjennom nåløyet. Her sitter man godt og den gode
sidestøtten er alfa og omega.
Djevelske krefter
Denne motoren er den reneste gudegaven til oss som liker
krefter. 612 hestkrefter er en ting, men 1.000
newtonmeter er om mulig enda mer hårreisende. Den minste
berøring av gassen gjør at bilen bykser fremover. Full
gass i første gir er ikke mulig. Antispinnfunksjonen
kjemper med all sin prosessorkraft for å holde igjen
hjulene. Uten antspinn vil man nok kunne røyklegge store
deler av den distansen man kjører. Fra andre gir på tørt
dekke er det mulig å gi alt det bilen klarer. Herregud
for en akselerasjon den produserer. Dette er helt vilt.
Den store nåla på fartsmåleren er høyt og lavt. Vi
bremser ned igjen og gir fullgass. Vi presses inn i
seteryggen og ved girskift fortsetter fartsøkningen som
om ingenting skulle ha skjedd. Dekkene kjemper en
innbitt kamp og klarer seg bra til tross for at det er
sommerdekk og datoen er tidlig i februar. 0 til 100 skal
den klare på 4,4 sekunder og de som er enda mer
priviligerte enn oss kan teste 0 til 200 på 13,3
sekunder og til og med 0 til 300. (Tiden på denne siste
øvelsen er ikke oppgitt).
Ikke turtall
Motoren har som sagt to turboladere og seksliters
slagvolum. Turboene organisert slik det er en liten
turbo som reagerer raskt på lave turtall og at en stor
turbo tar over når virkelig mye luft skal inn i motoren.
Du trenger ikke 6.000 omdreininger for at det skal bli
fart i sakene. Bakhjulene begynner å spinne omtrent når
turtelleren har passert 1.500 omdreininger. Ved 1.000
omdreininger har du nemlig hele 570 newtonmeter til
disposisjon. Ved 1.500 omdreininger har du 830
newtonmeter og fra 2.000 til 4.000 er 1.000 newtonmeter
tilgjengelig. Maksimal effekt ligger mellom 4.800 og
5.100 omdreininger og den girer i praksis rundt 5.500
ved full gass.
Stor og lettkjørt
CL 65 er ingen liten og lett sportsbil. Den mangler 7
millimeter fra å runde 5 meter og egenvekten strekker
seg til 2.155 kilo. Plassforholdene er gode og særlig
bagasjerommet er stort til å være en kupé. Det rommer
faktisk 450 liter. Til tross for supermotoren er dette
maskineriet ganske lettkjørt. For første gang har typen
komfortprogram på en girkasse hatt en mening. Slike
knapper finner vi på mange automatkasser som gjør at
bilene blir litt trege på avtrekkeren. De er ofte merket
med komfort eller snow, eller lignende. Dette er den
eneste bilen vi har kjørt hvor dette kommer til sin
rett. Passasjerne skrøt veldig av hvor deilig det var å
sitte på med komfortprogrammet aktivert. Bilen ble
plutselig like dau som en 500!
Galskap eller underholdning?
Denne bilen representerer nok en finjusert blanding av
disse to påstandene. Testbilen er kostbar og
betalingsviljen må være god hvis man skal legge ut 1
million ekstra for å ta steget opp fra CL 600 til CL 65
AMG. Likevel må det være en sann fornøyelse å ha
nøkkelen til denne bilen i lommen. Uansett om
sinnstilstanden er den ene eller andre er det garantert
at en CL 65 alltid, fra det øyeblikket motoren fyrer og
til du parkerer i garasjen med førerkortet fortsatt i
lomma og uten en kjemperegning i hanskerommet, vil
plante et gedigent smil på vedkommende bak rattet.